Historie
De naam Longhouse is een oud Aziatisch begrip dat door de Verenigde Oost-Indische Compagnie (V.O.C.) is overgenomen. Longhouse staat voor samen overleggen en werken. Samenwerken is de sleutel tot succes. De werkzaamheden waar de ondernemer niet goed in was of geen ervaring in had, werd uitbesteed of aangeleerd. In Europa kennen we een vergelijkbaar begrip onder de naam Gilden voor handwerkers.
De V.O.C. heeft als eerste onderneming ter wereld aandelen uitgegeven en werd daardoor gestuurd door aandeelhouders. Bij de V.O.C. werden beurzen georganiseerd voor transport over zee en land. In den vreemden werden de Longhouses gebruikt voor het verhandelen van op- en overslag van goederen en diensten. Deze ondersteunende ondernemingen betaalden een maand fee voor een werkplek, vergaderruimten en opslagcapaciteiten. Later werden de contacten en netwerken hieraan toegevoegd. Door deze toevoeging ontstond een inkoopbeleid waarbij de leveranciers een bijdrage leverden aan het gezamenlijke maatschappelijke doel.
Proven concept
Het Longhouse-concept is niet nieuw en gaat al terug tot in de tijd van de V.O.C. Internationaal draait het concept ook al jaren succesvol onder auspiciën van de SPM-Group, alleen onder andere namen zoals “MOB (My Own Boss)” of Member off:
- 1989 Engeland: BTR (Britisch Tyre Rubber) zet het member off programma op
- 1993 Nederland: Repro. R-Project Nederland
- 2003 Polen: Prokonex
- 2003 Italië: Capalini
- 2005 Duitsland: onder de naam SSC
Alle initiatieven zijn succesvol overgedragen aan de regionale economieën. Dit bewezen succes is vervolgens herhaald in Rusland bij Leonardi Industrials en in Finland bij IBorg Group.